DK75 – Most w Kurowie

Nowoczesna przeprawa nad Dunajcem

Parametry techniczne i rozwiązania inżynieryjne

Nowy most ma 592 metry długości i ponad 17 metrów szerokości użytkowej, co przekłada się na dwa 3,5‑metrowe pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 metra oraz obustronny ciąg pieszo‑rowerowy. Łukowe przęsło o rozpiętości 200 metrów wykonano z paczki 80 rur stalowych kotwionych w płycie pomostu za pomocą want z lin tensora PE. Całość osadzono na mikropalach sięgających miejscami 38 metrów w głąb fliszu karpackiego. Dzięki temu konstrukcja przenosi obciążenia ekwiwalentne do klasy A + 50 proc., co odpowiada kolumnie wojskowych pojazdów gąsienicowych.

System monitoringu

Integralną częścią inwestycji stał się system SHM 2.0, którego 128 czujników światłowodowych mierzy przemieszczenia z dokładnością do 0,02 mm. Dane trafiają do Centrum Zarządzania Ruchem w Krakowie, a operator może w ciągu sekund wprowadzić ograniczenia prędkości, jeśli wykres wychodzi poza przyjęte normy. Ta technologia – niespotykana dotąd na drogach krajowych – w przyszłości będzie standardem przy dużych obiektach inżynieryjnych.

Ekologia i bezpieczeństwo

Pochyłe ekrany akustyczne, o których wspomniano na stronie głównej, wykonano z kompozytu włókien lnianych i butelkozłomu PET, a więc materiałów w 95 proc. pochodzących z recyklingu. Barierę energochłonną typu H4b zamontowano bezpośrednio do skrzydeł płyty nośnej, co zminimalizowało liczbę połączeń śrubowych i upraszcza ewentualną wymianę segmentów po wypadku. Oświetlenie LED ze sterowaniem DALI redukuje moc w godzinach nocnych o 40 proc., a środkowa linia ciągła wykonana jest z szklanych mikrokulek poprawiających widoczność w deszczu.